Auktions billede
Dam Online

2 preskæber, Nussbaum 54mm og 42mm

 

8 visninger

 

Lukker 02/12-2024 11:15:00

Beskrivelse:

2 preskæber, Nussbaum 54mm og 42mm

Andre interessante genstande

Bruun Rasmussen

Corneille (f. Liège 1922, d.

Corneille (f. Liège 1922, d. Auvers-sur-Oise 2010) “Dépouillement”. Sign. Corneille 49 samt sign. på bagsiden Corneille 1949 med titel. Olie på lærred. 50×100. Udstillet: Exposition internationale d'art expérimental, Stedelijk Museum, Amsterdam 3–28 november 1949 - Présentation de l’exposition: Aldo van Eyck. Proveniens: Collection Ernest van Zuylen, Liège, Belgien (mærkat og ex-libris på blændrammen). Erhvervet af denne direkte fra kunstneren. Proveniens: Privatsamling, Danmark. Corneille (Cornelis Guillaume Van Beverloo) bliver født i Belgien af hollandske forældre. Han studerer på kunstakademiet i Amsterdam fra 1940–43, hvor han møder Karel Appel. Senere var han medstifter til CoBrA, hvor han – med sit poetiske sindelag – også skrev digte til gruppens udgivelser. På trods af bevægelsens korte liv og talrige interne stridigheder bliver der i et særligt håbefuldt øjeblik skabt et fælles univers beboet af magiske væsner og mærkelige skabninger. Her indtager særligt fugle en central plads som et løfte om den fred og frihed, der efter krigen var så essentiel. De er betydningsmættede, potente symboler – ikke blot i vores kulturkreds – og optræder i et hav af myter, religiøse fremstillinger og historier. For fuglene fremkalder en umiddelbar længsel efter fjerne horisonter. Netop (ud)længslen er kendetegnende for Corneille, der i perioder lever som en nomade. Hans rejselyst og appetit på livet fører ham langt udover Europas grænser. I 1949 besøger han første gang Nordafrika og gennem 1950'erne, rejser han vidt og bredt. Han udforsker Afrika, Sydamerika og andre hjørner af kloden - betages af den storslåede natur og det farverige dyreliv og fascineres af farver, dufte, oprindelig kultur og kunstneriske udtryksformers mangfoldighed. Corneilles værker trækker tråde mod virkelige erfaringer, emotioner og sansninger som knyttes sammen i fantasiens uendelige rum.”Dépouillement” er kompositorisk udformet som et stykke hulekunst eller et gammelt historiemaleri, som danner en uoverskuelig fortælling, gengivet med rigt, intuitivt penselarbejde. Paletten er afdæmpet holdt i grønne nuancer, der spilles op imod brændt orange, mens billedets mange figurer interagerer på ørkenens brændende gule sand. Dette emne er belagt med kunstnerafgift. Kunstnerafgift til VISDA Ifølge gældende dansk lovgivning om ophavsret skal der opkræves kunstnerafgift (følgeretsvederlag) for værker af nyere danske og visse udenlandske kunstnere, som enten er nulevende eller som døde inden for de seneste 70 år.

10

dage

4

timer

35

min

4 visninger

BUDT 0,- DKK