Inger Odgaard (f. Thy 1967) “In Between Spaces”, 2022. Sign. IO 22 #236. Håndstrikket tekstil, grunder, pigmenter. Unik. H. 5. L. 27. B. 18. Litteratur: Inger Odgaard udfordrer grænserne mellem tekstil, skulptur og transformation. Hendes værker er kendetegnet ved en sanselig fordybelse i materialer og en nysgerrig tilgang til forandringens æstetik. Gennem en mangeårig kunstnerisk proces har hun udviklet en særlig teknik, hvor lag på lag af materialer forandrer medie såvel som udtryk. Hvert lag danner en ny fortælling, hvor tidligere spor stadig er synlige under de bearbejdede overflader – en refleksion over tidens gang og materialets egen iboende hukommelse. Alle skulpturer af håndstrikkede i forskellige tekstile materialer. Når den grundlæggende form er færdigstrikket - også kaldet skelettet - fortsætter Odgaard processen med værkets form ved at nedsænke skelettet i en række bade med forskellige væsker, hvor hvert bad tilføjer volumen og tekstur. Strikken tørrer og dyppes herefter igen, og igen .... Hendes skulpturer skaber et poetisk rum, hvor lys og skygge bliver en del af værkets udtryk. Odgaard har udviklet hendes helt eget formsprog ved at hendes værker er transparente. De har rum, du kan kigge ind i, men du kan ikke komme derind. Dette spiller direkte ind i Odgaards kunstneriske undersøgelse af ‘in between spaces’ – de rum, hvor transformationen finder sted, og hvor kunstværket åbner sig mod dets omgivelser. Naturen er en vedvarende inspirationskilde for Odgaard, der bor tæt ved havet og de dramatiske kalkklinter på Møn. Hendes værker spejler den evige foranderlighed, man finder i naturen – hvor lys, skygger, erosion og tidens gang konstant ændrer det visuelle landskab. Denne fornemmelse af bevægelse og forvandling er central i hendes skulpturer, hvor de lagdelte overflader vidner om en kunstnerisk proces i konstant udvikling. Odgaards værker er mere end skulpturer – de er sanselige oplevelser, der balancerer mellem det skrøbelige og det bestandige, det åbne og det lukkede, det bløde og det hårde. Hendes kunst er en undersøgelse af materialets muligheder, men også en dybere refleksion over, hvordan tid, transformation og håndværk smelter sammen i skulpturel form. Dette emne er belagt med kunstnerafgift. Kunstnerafgift til VISDA Ifølge gældende dansk lovgivning om ophavsret skal der opkræves kunstnerafgift (følgeretsvederlag) for værker af nyere danske og visse udenlandske kunstnere, som enten er nulevende eller som døde inden for de seneste 70 år.