Auktions billede
Retrade.EU

Plöjboy Tiltpackare 2000 HPB210

 

5 visninger

 

Lukker 11/06-2025 08:00:00

Beskrivelse:

Antal ringar: 14 stycken Antal pinnar: 15 stycken

Andre interessante genstande

Bruun Rasmussen

Asger Jorn (f. Vejrum 1914, d.

Asger Jorn (f. Vejrum 1914, d. Århus 1973) “Les animaux domestiques” (Le bestie domestiche), 1955. Sign. Jorn. Olie på lærred. 105×87. Litteratur: Guy Atkins: “Asger Jorn. The crucial years: 1954–1964”, London 1977, nr. 940, gengivet helsides fig. 136 og side 316. Udstillet: “Visione Colore. Mostra internazionale d'arte contemporanea”, Palazzo Grassi, Venedig 1963, kat. nr. 6 (her med titel “Le bestie domestiche”). Udstillet: Galleria del Cavallino, Venedig. Etiket på blændrammen. Proveniens: Paolo Marinotti, Milano. Proveniens: Dansk privatsamling. Under titlen “The Crucial Years” sætter kunsthistorikeren Guy Atkins fokus på perioden fra 1954–1964, som han regner for den mest afgørende og bedste i Jorns mangeårige produktion. Selvom Jorns skæbne aldrig følger en lineær vej, er netop dette årti præget af store omvæltninger. Livet som kunstner er hårdt for Jorn i starten af 1950’erne, hvor han lever under primitive forhold med sin anden kone Matie van Domselaer og familie i en lille lejlighed i Paris. Jorn kollapser af underernæring og med alvorlig tuberkulose, hvorfor han må indlægges på Silkeborg Sanatorium. Opholdet strækker sig over næsten femten måneder, og Jorns værker fra den efterfølgende periode bærer ikke underligt præg af hans direkte konfrontation med døden. Det er værker udført med stor energi, malerisk overskud og et næsten ustyrligt livtag med penslen og farven, der på det nærmeste sprænger rammerne. En endnu større og ekspressiv voldsomhed end før har fundet vej til lærredet, så der sprænges en vej gennem det personlige mørke mod en plads i et større universelt og mellemmenneskeligt fællesskab. På den måde markerer 1954 en ny begyndelse med overskud til for alvor at satse på en international karriere. Jorn har base i Paris, men arbejder og bevæger sig nomadisk mellem flere lande, alt imens han skaber forbindelser, organiserer og udstiller i Italien, Frankrig, Tyskland, England og Belgien. Det store gennembrud kommer i 1958 hvor mesterværket ”Lettre à mon fils” (Brev til min søn), 1956–57, bliver udstillet på Verdensudstillingen i Bruxelles. Underfundige billedtitler optræder ofte og er nærmest et kapitel for sig i Jorns produktion. Titlerne skifter efter humør, opholdssted og forgodtbefindende mellem dansk, engelsk, tysk og fransk. “Les animaux domestiques” (Husdyrene),1955 rummer som mange af Jorns billeder en dobbelthed. Maleriet vrimler med små væsner, øjne titter frem, og fantasien kommer for alvor på arbejde. Holdt i en klar og lysende palet er udtrykket indbydende, og figurerne forbindes af farvernes slyngede vej over fladen. Den stærke gule er dominerende, holdt op imod kølige og varme nuancer af farvespektret, men øverst trænger mørket sig på og skaber et familiebillede bundet af både kærlighed og afsavn. Dette emne er belagt med kunstnerafgift. Kunstnerafgift til VISDA Ifølge gældende dansk lovgivning om ophavsret skal der opkræves kunstnerafgift (følgeretsvederlag) for værker af nyere danske og visse udenlandske kunstnere, som enten er nulevende eller som døde inden for de seneste 70 år.

11

dage

19

timer

2

min

8 visninger

BUDT 0,- DKK