Auktions billede
Bruun Rasmussen

Wilhelm Freddie (f. København

 

3 visninger

 

Lukker 03/12-2024 15:55:00

Beskrivelse:

Wilhelm Freddie (f. København 1909, d. sst. 1995) “Ilden, sansernes og de enkelte fænomeners verden”, 1951. Sign. Freddie 51. Olie på lærred. 49×41. Dette emne er belagt med kunstnerafgift. Kunstnerafgift til VISDA Ifølge gældende dansk lovgivning om ophavsret skal der opkræves kunstnerafgift (følgeretsvederlag) for værker af nyere danske og visse udenlandske kunstnere, som enten er nulevende eller som døde inden for de seneste 70 år.

Andre interessante genstande

Bruun Rasmussen

Pierre Alechinsky (f. Bruxelles

Pierre Alechinsky (f. Bruxelles 1927) “Les inondés”, 1959. Sign. Alechinsky samt sign. på bagsiden Alechinsky med titel og datering IV 59. Olie på lærred. 97×130. Fotocertifikat signeret af Pierre Alechinsky den 25. februar 2004 medfølger. Udstillet: “Kunstkring. Alechinsky, peintures; Reinhoud sculptures”, Rotterdam, 31. marts- 30. april 1961. Udstillet: “Alechinsky+Reinhoud”, Stedelijk Museum, Amstersam, 26. maj - 26. juni 1961, kat nr. 24. Proveniens: Galerie Ariel, Paris. Proveniens: Galerie de France, Paris. Proveniens: Galleria Muciaccia, Rom. Proveniens: Privat samling, Danmark. Det er over 75-år siden, at en lille gruppe ligesindede kunstnere mødes på en cafe og formulerer de ideer, der danner grundlag for CoBrA. Selvom bevægelsens egentlige levetid er ganske kort, trækker de kunstneriske frembringelser direkte tråde frem til i dag, og håbet om gennem kunsten at kunne skabe et fællesskab – genopbygge og samle folk efter krigens ødelæggelser – er desværre aktuelt som aldrig før. Pierre Alechinsky er som bevægelsens yngste kunstner ikke med fra den spæde begyndelse, men lader sig inspirere af de ældre kollegaers visioner. Han dedikerer sig især til fællesarbejdet og organiseringen af udstillinger samt tidsskriftet CoBrA, hvorfor hans egen kunstneriske produktion for en tid skubbes i baggrunden. I dag står Alechinsky som en af de væsentligste nulevende kunstnere. Med afsæt i typografien er han særligt kendt for sine narrative og poetiske billedfriser, der oftest omkranser hans værker, som en kommentar eller drejebog til værkets betydning. I hans virke kombineres elementer fra fjernøstlig kunst og kultur, kalligrafi og tegneserieæstetik, og forener abstrakte tachistiske og spontan-ekspressive elementer. Fra midten af 60erne arbejder Alechinsky næsten udelukkende med papir, men i slut 50erne-start og årene frem skaber han en række imponerende værker, hvoraf flere kredser om vandet som tema. På maleriet her leder titlen "Les inondés” (De oversvømmede) tankerne mod vandets uendelige kræfter, der både er livgivende og ødelæggende. Det abstrakte smelter sammen med det konkrete; vandet sanses tydeligt gennem de tykke, bølgende penselstrøg. Blå er ikke overraskende dirigent for et omfattende ensemble af farvenuancer – søgrøn, lavendel, cinnober, beige, bordeaux og hvid – og en kraft så stærk, at den næsten sprænger rammen. Øjet føres uroligt rundt på billedfladen i en søgen efter genkendelighed. Er det mon små væsner, der slynges rundt af hvirvelstrømmen? Dette emne er belagt med kunstnerafgift. Kunstnerafgift til VISDA Ifølge gældende dansk lovgivning om ophavsret skal der opkræves kunstnerafgift (følgeretsvederlag) for værker af nyere danske og visse udenlandske kunstnere, som enten er nulevende eller som døde inden for de seneste 70 år.

12

dage

0

timer

48

min

5 visninger

BUDT 0,- DKK

Bruun Rasmussen

Corneille (f. Liège 1922, d.

Corneille (f. Liège 1922, d. Auvers-sur-Oise 2010) “Dépouillement”. Sign. Corneille 49 samt sign. på bagsiden Corneille 1949 med titel. Olie på lærred. 50×100. Udstillet: Exposition internationale d'art expérimental, Stedelijk Museum, Amsterdam 3–28 november 1949 - Présentation de l’exposition: Aldo van Eyck. Proveniens: Collection Ernest van Zuylen, Liège, Belgien (mærkat og ex-libris på blændrammen). Erhvervet af denne direkte fra kunstneren. Proveniens: Privatsamling, Danmark. Corneille (Cornelis Guillaume Van Beverloo) bliver født i Belgien af hollandske forældre. Han studerer på kunstakademiet i Amsterdam fra 1940–43, hvor han møder Karel Appel. Senere var han medstifter til CoBrA, hvor han – med sit poetiske sindelag – også skrev digte til gruppens udgivelser. På trods af bevægelsens korte liv og talrige interne stridigheder bliver der i et særligt håbefuldt øjeblik skabt et fælles univers beboet af magiske væsner og mærkelige skabninger. Her indtager særligt fugle en central plads som et løfte om den fred og frihed, der efter krigen var så essentiel. De er betydningsmættede, potente symboler – ikke blot i vores kulturkreds – og optræder i et hav af myter, religiøse fremstillinger og historier. For fuglene fremkalder en umiddelbar længsel efter fjerne horisonter. Netop (ud)længslen er kendetegnende for Corneille, der i perioder lever som en nomade. Hans rejselyst og appetit på livet fører ham langt udover Europas grænser. I 1949 besøger han første gang Nordafrika og gennem 1950'erne, rejser han vidt og bredt. Han udforsker Afrika, Sydamerika og andre hjørner af kloden - betages af den storslåede natur og det farverige dyreliv og fascineres af farver, dufte, oprindelig kultur og kunstneriske udtryksformers mangfoldighed. Corneilles værker trækker tråde mod virkelige erfaringer, emotioner og sansninger som knyttes sammen i fantasiens uendelige rum.”Dépouillement” er kompositorisk udformet som et stykke hulekunst eller et gammelt historiemaleri, som danner en uoverskuelig fortælling, gengivet med rigt, intuitivt penselarbejde. Paletten er afdæmpet holdt i grønne nuancer, der spilles op imod brændt orange, mens billedets mange figurer interagerer på ørkenens brændende gule sand. Dette emne er belagt med kunstnerafgift. Kunstnerafgift til VISDA Ifølge gældende dansk lovgivning om ophavsret skal der opkræves kunstnerafgift (følgeretsvederlag) for værker af nyere danske og visse udenlandske kunstnere, som enten er nulevende eller som døde inden for de seneste 70 år.

12

dage

0

timer

48

min

3 visninger

BUDT 0,- DKK