Pierre Alechinsky (f. Bruxelles
Lukker 03/12-2024 15:55:00
Beskrivelse:
Pierre Alechinsky (f. Bruxelles 1927) “Les inondés”, 1959. Sign. Alechinsky samt sign. på bagsiden Alechinsky med titel og datering IV 59. Olie på lærred. 97×130. Fotocertifikat signeret af Pierre Alechinsky den 25. februar 2004 medfølger. Udstillet: “Kunstkring. Alechinsky, peintures; Reinhoud sculptures”, Rotterdam, 31. marts- 30. april 1961. Udstillet: “Alechinsky+Reinhoud”, Stedelijk Museum, Amstersam, 26. maj - 26. juni 1961, kat nr. 24. Proveniens: Galerie Ariel, Paris. Proveniens: Galerie de France, Paris. Proveniens: Galleria Muciaccia, Rom. Proveniens: Privat samling, Danmark. Det er over 75-år siden, at en lille gruppe ligesindede kunstnere mødes på en cafe og formulerer de ideer, der danner grundlag for CoBrA. Selvom bevægelsens egentlige levetid er ganske kort, trækker de kunstneriske frembringelser direkte tråde frem til i dag, og håbet om gennem kunsten at kunne skabe et fællesskab – genopbygge og samle folk efter krigens ødelæggelser – er desværre aktuelt som aldrig før. Pierre Alechinsky er som bevægelsens yngste kunstner ikke med fra den spæde begyndelse, men lader sig inspirere af de ældre kollegaers visioner. Han dedikerer sig især til fællesarbejdet og organiseringen af udstillinger samt tidsskriftet CoBrA, hvorfor hans egen kunstneriske produktion for en tid skubbes i baggrunden. I dag står Alechinsky som en af de væsentligste nulevende kunstnere. Med afsæt i typografien er han særligt kendt for sine narrative og poetiske billedfriser, der oftest omkranser hans værker, som en kommentar eller drejebog til værkets betydning. I hans virke kombineres elementer fra fjernøstlig kunst og kultur, kalligrafi og tegneserieæstetik, og forener abstrakte tachistiske og spontan-ekspressive elementer. Fra midten af 60erne arbejder Alechinsky næsten udelukkende med papir, men i slut 50erne-start og årene frem skaber han en række imponerende værker, hvoraf flere kredser om vandet som tema. På maleriet her leder titlen "Les inondés” (De oversvømmede) tankerne mod vandets uendelige kræfter, der både er livgivende og ødelæggende. Det abstrakte smelter sammen med det konkrete; vandet sanses tydeligt gennem de tykke, bølgende penselstrøg. Blå er ikke overraskende dirigent for et omfattende ensemble af farvenuancer – søgrøn, lavendel, cinnober, beige, bordeaux og hvid – og en kraft så stærk, at den næsten sprænger rammen. Øjet føres uroligt rundt på billedfladen i en søgen efter genkendelighed. Er det mon små væsner, der slynges rundt af hvirvelstrømmen? Dette emne er belagt med kunstnerafgift. Kunstnerafgift til VISDA Ifølge gældende dansk lovgivning om ophavsret skal der opkræves kunstnerafgift (følgeretsvederlag) for værker af nyere danske og visse udenlandske kunstnere, som enten er nulevende eller som døde inden for de seneste 70 år.