Auktions billede
Bruun Rasmussen

Finn Pedersen (f. Klemensker

 

4 visninger

 

Lukker 03/12-2024 20:41:00

Beskrivelse:

Finn Pedersen (f. Klemensker 1944, d. 2014) “Vision Nocturn”. Sign. Finn Pedersen XI/VII 72. Olie på papir. Bladstørrelse 39×28. Dette emne er belagt med kunstnerafgift. Kunstnerafgift til VISDA Ifølge gældende dansk lovgivning om ophavsret skal der opkræves kunstnerafgift (følgeretsvederlag) for værker af nyere danske og visse udenlandske kunstnere, som enten er nulevende eller som døde inden for de seneste 70 år.

Andre interessante genstande

Bruun Rasmussen

Johan Thomas Lundbye (f.

Johan Thomas Lundbye (f. Kalundborg 1818, d. Bedsted 1848) “Møllebakken ved Kallundborg”. Sign. monogram 47. Olie på lærred. 37×55. Karl Madsens fortegnelse over J. Th. Lundbyes malerier, 1949, nr. 230. Udstillet: Kunstforeningen, “Arbejder af Johan Thomas Lundbye”, 1893 nr. 128. Københavns Rådhus, “Raadhusudstillingen af Dansk Kunst til 1890”, 1901 nr. 1186. Kunstforeningen, “Malerier af Johan Thomas Lundbye (1818–1848)”, 1931 nr. 100. Venedig Biennalen, 1938, sal 15, nr. 17, ill. s. 112. Charlottenborg, “Kunstakademiets jubilæumsudstilling. Dansk kunst gennem 200 år”, 1954 nr. 101. Litteratur: Karl Madsen, “Johan Thomas Lundbye”, 1895, omtalt s. 200. “Kunst i Danmark”, ny række III, “Malerier af Johan Thomas Lundbye”, 1931 nr. 47, afbildet. “Kunst i Privat Eje”, 1944, bind I, afb. s. 148. Karl Madsen, “Johan Thomas Lundbye”, 1949, afb. s. 253 og omtalt s. 256 og s. 260. Proveniens: Maleriet blev malt på bestilling af viceadmiral Jens Seidelin som gave til dennes hustru Lise Seidelin, f. Bonnevie. Direktør Theodor Ludvigsen (1893). Etatsrådinde P. C. Holst (1901). Proprietær Wilhelm Holst. Winkel & Magnussen auktion 51, 1927, nr. 75, afb. frontispicen. Hér købt af fabrikant Knud og Agathe Neye, deres auktion Bruun Rasmussen 409, 1980 nr. 11 afb. s. 33. Bruun Rasmussen auktion 627, 1996 nr. 32, afb. 27. Bruun Rasmussen auktion 718, 2003 nr. 1546, afb. s. 40 og 41. Under sit udenlandsophold længtes Lundbye ustandseligt hjem, i 1847 var han glad og lykkelig vendt hjem til sit “kjære Danmark”, og han blev ikke skuffet over at gense sit fædreland. Han var ivrig efter at komme i gang med at male igen og drog straks til Vognserup, der gjorde ham “hjertensglad og fuldkommen lykkelig”, og derfra videre til Kalundborg for at besøge sin mor, der passede familiens gamle. Til P.C. Skovgaard (1817–1875) skrev han: “Her var det ikke meget, hvad jeg fik arbeidet, dog havde Vængerne ved Fjorden og især Møllebakken beskæftiget mig en hel Deel, fra det sidste Sted har jeg endog tænkt at udføre et Billed, om ikke noget meget stort, saa dog et rart lille venligt Parti med 4 Møller, der levende kunde minde om et uforglemmeligt lille Møllemaleri i Roma af Brueghel. - Ingen ængste sig for mig, jeg har ingen Skade taget på Stemningen.” (Karl Madsen, 1949, s. 253). Den 16. januar 1847 skriver Lundbye i sin dagbog: “I disse Dage maler jeg paa et lille Billed fra Møllebakken ved Kallundborg. Dette har jeg begyndt paa et gammelt Stykke Lærred som efter tre caserede Billeder har beholdt en Mængde Knuder og Knupper, der tydelig gjøre dem gjældende under dette fjerde. Det har jeg gjort med Flid – det tvinger til en flot voldsom Behandling, hvorpaa jeg ligesaameget vil beflitte mig, som paa den yderste Delicatesse i Tonerne.” Dagbogsnotater citeret efter Johan Thomas Lundbyes dagbøger, Kilder til Dansk Kunsthistorie (ktdk.dk) ved mag.art og ph.d. Jesper Svenningsen. Udgivet af Ny Carlsbergfondet. Ny Carlsberg Glyptotek ejer en studie af “Møllebakken” med målene 23,5×32,5 (Inv.nr. MIN 3114) , købt Bruun Rasmussen auktion 410, 1980, nr. 34.

10

dage

19

timer

29

min

6 visninger

BUDT 0,- DKK